Elbil på Europas motorveier, lading og minske rekkevidde-angst

Publisert: 23.03.2024 04:21 av RS

Noen tanker og erfaringer med elbil på Europas motorveier, og hva man kan gjøre for å minske rekkeviddeangsten.

Å reise gjennom Europa med elbil åpner opp for spennende opplevelser og muligheter til å utforske nye destinasjoner på en bærekraftig måte. Enten du drømmer om å kjøre i vakre landskap, besøke historiske byer eller utforske kyststrender. 

Jeg har kjørt flere turer gjennom Europa, helt siden 2016. Og ikke opplevd problemer med å finne ladestasjoner. Nå har jeg riktignok kjørt Tesla og brukt Tesla sine ladestasjoner, som har vært forholdsvis godt utbygd i flere år.

Forberedelser før reisen

Før du legger ut på din elbilferie i Europa, er det greit å gjøre grundige forberedelser. Sjekk ladestasjoner langs ruten og last ned relevante apper og ladekart for å navigere deg til nærmeste ladestasjon underveis. Tidligere var det viktig å ha med riktige adaptere, men nå er CCS-standarden dominerende, så da er det mindre behov for adaptere. 

Planlegging av reiseruten og valg av ladere 

Når du planlegger reiseruten din, er det viktig å identifisere nøkkelsteder for lading langs motorveien. Vurder alternative ruter med tilstrekkelig ladeinfrastruktur for å sikre en reise uten ladeproblemer.  Vær åpen for å justere ruten din etter behov underveis.

Tesla har det absolutt best utbygde ladenettverket i Europa, og de aller fleste ladestedene er nå åpne for alle, slik at man med Tesla sin app kan lade hvilken som helst bil på disse laderne. Tesla sitt ladekart

Flere av fergeselskapene mellom Sverige, Danmark og Tyskland tilbyr lading på fergen.

Norsk Elbilforening har mye nyttig informasjon og ladekart

Velg riktig ladingstidspunkt

For å unngå overfylte ladestasjoner langs veien, er det lurt å velge riktig tidspunkt for lading. Lade om kvelden og natten eller tidlig på morgenen kan bidra til å unngå køer og sikre en rask og effektiv ladeopplevelse. 

Men når man skal kjøre en hel dag, så må man jo bare lade år det er behov, og jeg har til nå ikke hatt problemer med køer.

Optimaliser ladingen underveis

Når du er på veien, er det viktig å optimalisere ladingen for å spare tid. Min beste praksis for å maksimere ladehastigheten og minimere ventetiden er:
·      Start dagen med fullt batteri 

·      Kjør til du har 10-15% igjen på batteriet

·      Lad opp til 50-60%, da har du nok strøm til minst 2-3 timers kjøring, selv i forholdsvis høye hastigheter. Da kan det være passe med toalettbesøk/kort pause.

·      Neste ladestopp kan med fordel kombineres med matpause, og da rekker du å lade batteriet nesten fullt igjen.
Det tar uforholdsmessig lang tid å lade batteriet opp mot 80-100%, så jeg gjør det kun når jeg skal ha matpause og når jeg er fremme ved dagens reisemål. Ellers prøver jeg å kjøre ned til ca. 10 % og lade til ca. 50%, og da når man som regel en ny lader.

Temperaturer påvirker forbruket betraktelig


Lavere temperaturer redusere effektiviteten til elbilbatterit. Når temperaturen synker, øker batteriets indre motstand, noe som gir redusert effektivitet og kortere rekkevidde.
Kjøring i kaldt vær krever mer energi for å opprettholde en komfortabel temperatur i bilen, og personlig synes jeg ikke det er spesielt hyggelig å sitte å fryse, så det ekstra strømforbruket får man tåle.
Det er derfor nødvendig å planlegge lading mer nøye og/eller redusere forventningene til kjørelengde.
Dersom det er behov for aktiv bruk av varmeapparatet, er det lurt at det står på mens man lader, for å holde temperaturen oppe til man skal kjøre videre.


Hastigheter opp mot 130 -150 km/t og rekkeviddeangst.

Økte hastigheter krever mer energi for å overvinne luftmotstanden, noe som kan føre til en betydelig reduksjon i rekkevidden.
I flere land i Europa er det vanlig med fartsgrenser opp mot 130 km/h, og trafikken kan gjerne flyte i 140 km/t.
I Tyskland er det i praksis fri fart på en del strekninger, og jeg gjorde en test mellom 2 ladestasjoner, over 70 km med en snittfart på 150 km/t. Dette gav et forbruk på hele 340 wt/km, noe som gir en rekkevidde på kun 223 km på en bil som har oppgitt WLTP-rekkevidde med hele 527 km. Temperaturen var for øvrig lav, kun litt over null grader.
Planlegg lenger kjøreturer nøye, og sørg for å ta hensyn til ladestasjoner underveis for å unngå uventede stopp.
Ved å være oppmerksom på hvordan temperaturer og hastigheter påvirker rekkevidden, kan man ta nødvendige forholdsregler for å maksimere ytelsen til kjøretøyet og gjøre reiseplanleggingen mer effektiv.

 

Erfaringsdeling og tips fra andre elbileiere

Deling av erfaringer fra andre elbileiere kan være svært nyttig når du planlegger din egen elbilferie i Europa. Ta gjerne imot tips og triks fra andre reisende for å gjøre reisen enda mer problemfri og hyggelig.

Avsluttende tanker

Med riktig forberedelse og planlegging kan lading av elbilen langs motorveiene i Europa bli en enkel og problemfri opplevelse. Du kan utforske stort sett hele Europa med elbil, og nyte reisen uten bekymringer om strøm rekkeviddeangst.

Book din neste reise